21 اسفند, 1397

آموزش UX : یو ایکس چیه ؟‌

طراحی تجربه کاربری

این آموزش در شش قسمت خلاصه میشه و سعی کردم مفهوم UX رو توش بگنجونم 🙂 این سری اول از شش قسمت آموزش UX Design هست و شامل قسمت های زیر میشه :‌

  • معرفی موزیک : پلی لیست Ikigai 😐
  • تجربه کاربری یا User Experience یا همان یو اکس خودمون (UX) چیه اصلا !‌؟؟؟
  • طراحی تجربه کاربری یا user experience design یا بطور خلاصه UXD چیه ؟!!
  • اصلا تجربه کاربری یا UX از کجا پیداش شد یهو !!؟؟؟
  • تجربه کاربری بد و خوب چجوریه ؟‌
  • مشق شب !!!!!!!

این آموزش اینجوریه که آخر هر پست یه تمرین بهتون میدم اگه دوست داشتین انجام بدین و باهام توی اینستا گرام در ارتباط باشین و تکالیفتون رو بفرستین یا کلا تعامل داشته باشیم 🙂

https://www.instagram.com/uxlaaz

بریم که آموزش رو شروع کنیم و امیدوارم که واستون مفید و بدرد بخور باشه 🙂

اگر سوالی یا پیشنهادی چیزی هم داشتین یا توی اینستاگرام یا همینجا کامنت کنین پاسخ میدم همواره ×ـــ×

مثل بقیه پست هام این آموزش رو با گوش کردن به پلی لیست Ikigai که آهنگایی هست که خودم کالکت کردم و میتونید از ساند کلاد یا همینجا گوشش بدین حین خوندن این مطلب :)‌

تجربه کاربری یا User Experience یا همان یو اکس خودمون (UX) چیه اصلا !‌؟؟؟

تجربه کاربری یا User Experience یا همان یو اکس UX خودمون یه اصطلاحه که برای همه تجربه کاربر، زمانیه که با محصول یا سرویس ارایه شده تعامل داره میگن که این تجربه بسته به نوع طراحی محصول میتونه از آشغاله ! تا بینظره باشه !

یه نکته : مثلا میرین توی سایت و نمیدونین اصلا چی به چیه( به شخصه وقتی تو amazon میرم این واسم اتفاق میوفته ) و سریعا خارج میشید و دنبال یکی بهتر میگردین و تازه چارتا فحش هم به طراح و ادمینش میدیم ! مثل سایت دانشگاه واسه انتخاب واحد یا سایتای چرته دولتی ! این بخاطر همین تجربه کاربری یا یو ایکس بدشون هست .

اغلب اینجوره که شما چون شنیدین UX فقط مربوط به محصولات دیجیتالی (مثل وبسایت ها و برنامه ها ) هست ولی این یه باور اشتباهه . هرچیزی که قابل تجربه کردن باشه از بسته بندی تا طراحی چرخ صندلی های ارتوپدی میتونه UX مخصوص به خودش رو داشته باشه و فقط محدود به فضای دیجیتال و مجازی نیست .

یو ایکس بسته به نوع خوب و بدش همه جا هست و اینه که این فیلد رو اینقدر باحال کرده و همین میتونه دلیلی باشه که شما خیلی چیزارو از یو ایکس بخاطر کار با محصول های زیاد میدونین پس نگران نباشین خیلی آسونه و سخت نگیرین .

یه نکته دیگه :‌ فکر نکنین طراحان تجربه کاربری فقط پشت سیستم نشستن و در حال تحقیقن و کلی نقاشی روی کاغذ کشیدن و جلوشون گذاشتن !‌نه اینم یا باور اشتباهه دیگس !طراحان UX میتونن در شکل های متعددی باشن :)))) میتونین اونارو بین دانشمندا یا روانشانس ها یا آرتیست ها پیدا کنین !‌

طراحی تجربه کاربری یا user experience design یا بطور خلاصه UXD چیه ؟!!

طراحی یو ایکس یا UXD هر المان یا جز رو که به تجربه کاربری شکل میده در نظر داره و سرتاسر مربوط به طراحی جز به جز و دقیق نیاز های یوزر یا مشتری یا سهولت استفاده یا کیفیت و اثر گذاری محصولات هست .

یو ایکس درواقع میاد میگرده دنبال یه فضای خالی بین محصول و آدمی که میخواد باهاش کار کنه و یه پل روی این فضای خالی میزنه . یو اکس دی یا طراحی تجربه کاربری به این فکر میکنه که یه آدم قراره چطوری با محصول ما کار کنه و چه راه هایی هست که این کارکردن رو هرچه آسون تر و سر راست تر کنه.

همونطور که گفتم هرموقع با یه محصولی برخورد میکنین و از کار کردن باهاش زود خسته میشین یا درهمه ! شما بعدش قضاوتی که دارین ناخودآگاه به کیفیت طراحی UX اون محصول مربوط میشه.

واسه رسیدن به یه نتیجه خوب به یه راه حل خوب توی طراحی یوزر فرندلی یا کاربرپسند یا خلاقانه و باحال نیازه که تجربه های قبلی از محصولتون رو به علاوه ریسرچ جدید روی محصولتون و یا مصاحبه با کاربرا (حضوری میتونه باشه . پرسشنامه آنلاین و …) رو آنالیز کنین و همواره محصولتون رو تست و آزمایش کنید و از کاربرهاتون در خصوصش فیدبک بگیرین . حالا بعدا درمورد اینا توی آموزشای دیگه مربوط به این سری بیشتر حرف میزنم

اصلا تجربه کاربری یا UX از کجا پیداش شد یهو !!؟؟؟

اولین بار در سال ۱۹۹۰ توسط شخصی به نام Dr. Donald Norman اصطلاح “UX” و “user experience ” ابداع شد .

حالا این آقا کی هستن ؟‌

ایشون مهندس الکترونیک و از دانشمند های علم ” شناخت‌” در شرکت خبیث اپل بودن! (توی همون سال ها)

یه نفر که توی بخش user-centered design در اپل خیلی مستعد بودن . ایشون یعنی دکتر Norman روی اهمیت طراحی بر اساس نیاز ها و هدف کاربر نهایی از استفاده از محصولشون تاکید داشتن . همین قضیه باعث شد دکتر نورمن اصطلاح “user experience ” یا UX رو معرفی کنن . از نظر خوده دکتر نورمن یو ایکس یعنی در نظر گرفتن همه جوانب تجربه یه کاربر از کار کردن به سیستم از متریال و اجزای کار گرفته تا رابط ها و گرافیک و کلا اورینتیشن (Orientation توی فارسی خوب معنی نمیشه ببخشید :))) )

تجربه کاربری ux بد و خوب چجوریه ؟‌

حالا میخوام یه نمونه از یو ایکس بد و خوب رو بهتون نشون بدم و بعدش بهش فکر کنین و سوالات در تصویر رو واسه خودتون جواب بدین 🙂

مثال اول :

به عکس زیر نگاه کنین . در نگاه اول میفهمید که یه شیر آب هست . خوبی و بدی ای میبینین واسه کار کردن باهاش ؟

طراحیش که فانکشنال و کاربکن بنظر میرسه و همه اجزای مورد نیاز واسه یه شیر آب رو داره .و بنظرم رنگش و شکلش هم نمای خوبی به آشپزخونتون میده :))

حالا به این سوالا پاسخ بدین :

دستگیره رو به کدوم سمت باید چرخوند واسه آب سرد یا گرم؟

از کدوم سمت میشه فشار آب رو بیشتر کرد؟!!

خب غیر ممکنه گقتنش ! اگه شیر آب داغ رو اول کار که بازش میکنین که فاک اصن دستاتون میسوزه.

یه کاربر نباید فکر کنه که الان باید با این شیر چجوری کار کنه یا فانکشن هاش چجوریه !

حالا سوالی که ازتون دارم اینه که این شیر چجوری باید طراحی شه خوب و ایمن باشه واسه استفاده ؟ راه حل موثر و ساده ای در نظر دارین واسش؟

مثال دو :

خب توی تصویر زیر ما دو تا button داریم که وایرفریم (wireframe) محسوب میشن توی طراحی .

وایرفریم چیه ؟‌ به طور خلاصه وایرفریم ها کشیدن یه طرح رو میگن و استایل ها و خصوصیت های اون آبجکت حداقل ممکنه ! مثل نقشه های معماری ساختمونا یا blueprint.

طراحان یو ایکس از وایر فریم واسه ارتباط طرح و ایده اولیشون استفاده میکنن و همچنین نشون میده که این طراحی اولیه چه فانکشن هایی داره و چجوری قراره کار کنه . حالا توی پست مخصوصی بیشتر راجبش حرف میزنم ولی دونستن همین الان کافیه .

تصویر زیر وایرفریمی از دوتا دکمه هست .

اولی از سمت چپ دوتا دکمه اس که یکی سیو میکنه یکی دیگه سمت راست با بک گراند نارنجی و تکست بزرگتر عمل دیلیت یا حذف رو انجام میده . چون هم رنگش متمایزه با اون یکی دکمه هم یه عمل خیلی اساسی یعنی حذف رو انجام میده و ازهمه مهتر سمت راست هم هست (معمولا سمت راست برای تایید کاری استفاده میشه) امکان میس کلیک یا کلیک اشتباه کاربر روی این دکمه خیلی زیاده . پس بدرد نمیخوره.

تصویر سمت راست دوتا دکمه با یک چک باکس هست . بنظر ایده چک باکس مشکل اشتباه کلیک کردنه رو حل کرده و باید حتما واسه اون فانکشن تیک چک باکس رو بزنید ولی مبینید که دکمه دیلیتی و حذفی نداره . یا میتونین subscribe کنین یا cancel ! پس اینم چرته !‌

واسه فیکس کردنش کافیه دکمه سابسکرایب رو به confirm یا همون تایید خودمون تغییر بدیم و تا زمانی که کاربر چک باکسش رو نزده این دکمه disable و خاموش باشه !

اون یکی دکمه ها یعنی تصویر سمت چپ هم واسه فیکس کردنش باید دکمه Save رو به delete و دکمه ای که بک گراند نارنجی داره رو به cancel تغییر بدیم به همین راحتی:))

مشق شب !! اوه اوه :)))

ازتون میخوام هر سایتی که باز میکنین در روز بعد از اینکه کارتون تموم شد باهاش یو ایکسش رو هم آنالیز کنین مثلا چیدمان دکمه ها مطالب یا فونت و رنگ دکمه سرچ و و و

واسه خودتون مشکلاتش رو بنویسین و همچنین بنویسید اگه شما میخواستین طراحیش کنین چجوری طراحیش میکردین که سهولت استفاده ازش بهتر شه و تجربه خوبی رو واسه کاربر رقم بزنه !

همه سایتا مشکلات به خصوص خودشون رو دارن و چیزی نیست که کاملا پرفکت باشه ! میخواین اصلا اول از دیجیکالا شروع کنیم ؟‌یا علی مدد :))) کلی باگ همین الان توی UX اش هست مثل سرچش !

امیدوارم قسمت اول این سری آموزشی رو آسون و صریح بهتون منتقل کرده باشم .

فراموش نکنین میتونین با من توی اینستاگرام ارتباط داشته باشین و واسه شروع بیاین راجع به سایتاهایی که میبینین و بهبود یو ایکسش (در واقع مشقتون!!!) صحبت کنیم. من پست های غیر مرتبط با کامپیوتر رو توی اینستاگرامم میذارم ;)

اینستاگرام یوایکس لاز

اگر دوست داشتید سری به پادکست آموزش یوایکس یا همون آموزش UX (user experience) بزنید و گوش بدین و به همکارانتون هم معرفی کنید 🙂
پادکست uxlaaz رو از همه اپ های پادگیر (بصورت ویژه از Castbox ) بشنوید

برای دوستانتون یا همکاراتون به اشتراک بزارین این مطلب رو که یکم لااقل انرژی بگیرم ^____^

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *